google-site-verification=BI1OYJJXSQxR1tLSUPVmDzlI-0SIaGyGu12jBbKQnBU
برای محصولات بیشتر کلیک کنید.
هیچ محصولی پیدا نشد.

دستگاه برش اره نواری : تعریف و تاریخچه

    

دستگاه برش اره نواری : تعریف و تاریخچه

    

تعریف دستگاه برش اره نواری

  

امروزه برش با استفاده از تیغ اره نواری جایگاه ویژه ای در صنعت یافته و در بریدن مواد گوناگون در اشکال مختلف کاربرد شایانی یافته است. برش در دستگاه اره نواری توسط یک تسمه فولادی دندانه دار صورت می گیرد. دو سر این نوار فولادی به هم جوش شده و حول دو (یا چند) فلکه دستگاه در حال چرخش است. جنس این تیغ اره تسمه ای بسیار متنوع بوده و بسته به کاربرد آن، به روش های مختلفی تولید می گردد. مشخصات و دندانه این تیغه هم متنوع بوده و بنا بر قطعه یا ماده مورد برش انتخاب می شود.

  

انواع دستگاه برش اره نواری حداقل دارای دو فلکه است. در برخی دستگاه های بزرگ و یا خاص، تعداد این فلکه ها می تواند بیشتر هم باشد. در مدل استاندارد و عمومی این دستگاه ها، یک فلکه به قوای محرکه دستگاه وصل بوده و فلکه دوم در سمت دیگر دستگاه و به صورت هرزگرد قرار دارد. تسمه تیغ اره نواری به دور این دو فلکه نصب شده و با حرکت فلکه اول، حرکت دورانی و چرخشی در آن ایجاد می شود. قطعه مورد برش هم بسته به نوع دستگاه در حد فاصل فلکه ها در دستگاه قرار داده می شود. با حرکت تیغ اره، فرآیند برش قطعه صورت می گیرد.

   

ماشین ابزار تیرکس : متخصص فناوری برش | مقاله دستگاه برش اره نواری : تعریف و تاریخچه

دستگاه برش اره نواری پیشرفته ساخت شرکت بکامک کشور ترکیه

     

قوای محرکه ماشین آلات برش کاری در انواع گوناگونی بوده است. در قدیم از موتور بخار و یا موتور دیزل هم برای به حرکت درآوردن تیغ اره استفاده می شده است اما امروزه عمدتا نیروی موتور الکتریکی (الکتروموتور) مهم ترین قوای محرکه این دستگاه ها می باشد.

   

کاربردهای دستگاه برش اره نواری

   

دستگاه های برش اره تسمه ای (اره نواری) برای برش انواع مواد گوناگون مورد استفاده قرار می گیرند. گستره این کاربرد به قدری بزرگ است که هر روزه دستگاه و تیغه جدیدی در این حوزه به صنعت معرفی می گردد. در ادامه می توان به مواردی اشاره نمود که امروزه برای آن ها ماشین برش اره نواری از انتخاب های ارجح است:

   

  • برش انواع فلزات (مانند آهن، فولاد، استیل، چدن، آلومینیم، مس، برنج، برنز، سوپر آلیاژ و ...)
  • برش انواع مواد غذایی گوشتی (مانند گوشت تازه، گوشت منجمد، ماهی تازه، ماهی منجمد، مرغ، استخوان، قلم و ...)
  • برش انواع مواد غذایی (مانند نان، کیک، قند، سبزیجات، میوه و ...)
  • برش انواع مواد چوبی (مانند چوب نرم، چوب سخت، الوار چوب تر، الوار چوب خشک، تنه درخت، کنده، گرده بینه، راش، توسکا، زغال و ...)
  • برش انواع مواد سلولزی (مانند کاغذ، کارتن، مقوا، فیلتر، دستمال کاغذی و ...)
  • برش انواع مواد پلیمری (مانند لاستیک، پلاستیک، چسب، چرم مصنوعی، پولیکا، کامپوزیت، پی وی سی، نایلون و ...)
  • برش انواع مواد نساجی (مانند پارچه، نخ، جین، موکت، چرم و ...)
  • برش انواع مواد مصنوعی (مانند ابر، فوم، اسفنج و ...)
  • برش انواع مصالح ساختمانی (آجر، سنگ، بتون سبک، بلوک گچی، آزبست و ...)

    

تیغ اره نواری و دستگاه اره نواری مورد استفاده برای برش هر یک از مواد گوناگون فوق الذکر (در ابعاد فیزیکی و مقاطع هندسی مختلف) به طور خاص طراحی و ساخته شده است. کارایی بالای این ماشین ها و نیز قابلیت های بی نظیر این دستگاه ها و تیغه های مورد استفاده در آن جهت مصارف گوناگون، فناوری برش با اره نواری را به یکی از کارآمدترین و مهم ترین تجهیزات مورد نیاز صنایع تبدیل کرده است به نحوی که هر کارگاه یا کارخانه ای هم نیازمند استفاده یکی از این انواع این کونه ماشین آلات می باشد.

     

تاریخچه دستگاه برش اره نواری

    

ایده اره نواری حداقل به سال 1809 میلادی باز می گردد، زمانی که ویلیام نیوبری (William Newberry) برای این ایده حق ثبت اختراع بریتانیا را دریافت کرد. آن زمان امکان تولید تیغ اره نواری دقیق و پایدار وجود نداشت و همواره اغلب تلاش های کاربردی و صنعتی ناکام می ماند. انعطاف پذیری تیغه ها در هنگام حرکت روی فلکه ها در کنار جوش سر به سر تیغه ها از جمله مهم ترین مواردی بود که شکست آزمون ها را باعث می شد.

    

نزدیک چهل سال گذشت تا آن که بانویی فرانسوی به نام آنه پاولین کرپین (Anne Paulin Crepin) یک روش جوشکاری را برای غلبه بر این موانع ابداع کرد. او روش ابداعی خود را در سال 1846 میلادی ثبت اختراع نموده و بلافاصله حق استفاده از آن را به کارخانه پرین (Perin) پاریس واگذار نمود. ترکیب این روش با آلیاژهای جدید فولادی و تکنیک های پیشرفته تمپر و عملیات حرارتی نوین، اجازه داد تا شرکت پرین اولین دستگاه اره نواری مدرن آن روزها را تولید نماید.

    

ماشین ابزار تیرکس : متخصص فناوری برش | مقاله دستگاه برش اره نواری : تعریف و تاریخچه    

     

اولین اختراع آمریکایی برای اره نواری در سال 1817 میلادی توسط آدام استوارت (Adam Stewart) در بالتیمور ثبت شد ولی بعدها در آتش سوزی از میان رفت و امروزه حق ثبت رسمس برای آن وجود ندارد.

    

اولین حق ثبت اختراع رسمی آمریکایی برای ماشین اره نواری به سال 1836 میلادی باز می گردد که به بنجامین بارکر (Benjamin Barker) اعطا شد. متعاقب آن اولین ماشین برش اره نواری مدرن در آمریکا به سال 1860 میلادی در آرنا به تولید رسید.

    

ماشین ابزار تیرکس : متخصص فناوری برش | مقاله دستگاه برش اره نواری : تعریف و تاریخچه

    

ماشین ابزار تیرکس : متخصص فناوری برش | مقاله دستگاه برش اره نواری : تعریف و تاریخچه    

اولین کارخانه و خط تولید تجاری دستگاه های اره نواری در آمریکا در سال 1871 میلادی توسط پاول پریبیل (Paul Prybil) طراحی و ثبت گردید.

    

ماشین ابزار تیرکس : متخصص فناوری برش | مقاله دستگاه برش اره نواری : تعریف و تاریخچه

    

ماشین های اولیه برش همگی برای بریدن چوب طراحی و ساخته می شدند و بعدها با رشد فناوری و ایجاد روش های نوین برای تولید انواع تیغ اره نواری و جوش سر به سر آن، برای برش سایر مواد هم توسعه یافته و بهینه شدند.

   

در ادامه نمونه هایی از ماشین های جالب طراحی و ساخته شده در ایام قدیم اشاره می شود:

در اواسط قرن 18 میلادی شخصی به نام جان هنری واکر (John Henry Walker) در کشور کانادا دستگاه زیر را طراحی کرد. این دستگاه برای برش چوب بوده و با نیروی بخار آب کار می کرده است. در واقع این دستگاه نوعی ماشین بخار بوده که در کار برش الوارهای چوبی در صنعت نجاری به کار گرفته شده بود.

    

ماشین ابزار تیرکس : متخصص فناوری برش | مقاله دستگاه برش اره نواری : تعریف و تاریخچه

    

یک نمونه جالب دیگر دستگاه برش اره نواری، دستگاه چوب بری بود که در سال 1911 میلادی در کشور آلمان غربی ساخته شد. قوه محرکه این ماشین، یک موتور دیزل با توان 11 اسب بخار بود. کاربرد عمده این ماشین، برش چوب های درختان جنگلی در فصل زمستان در محل جنگل بوده است. این دستگاه تا حدود سال های 1960 میلادی مورد استفاده قرار می گرفت که در سال های اخیر بازسازی شده و در موزه به نمایش گذارده شده است.

    

ماشین ابزار تیرکس : متخصص فناوری برش | مقاله دستگاه برش اره نواری : تعریف و تاریخچه

          

     

تاریخچه دستگاه برش اره نواری در ایران

   

در خصوص تاریخچه دستگاه برش اره نواری در ایران اطلاعات دقیقی یافت نشد ولی بنا بر شنیده ها و بر طبق شواهد تجربی، قدمت حضور این دستگاه در ایران به اوایل سال های دهه 1310 شمسی باز می گردد، زمانی که از این ماشین صرفاً برای برش چوب استفاده به عمل می آمد. حضور موثر و مفید این دستگاه ها در ایران، کاربرد آن ها را بسیار رواج داد به طوری که در دهه 1340 شمسی، تعداد زیادی از این ماشین ها در کارخانجات بزرگ ایران مشغول به کار بود. بریدن چوب با دستگاه برش اره نواری (اره فلکه نجاری)، امروزه هم از بهترین گزینه های برش به حساب می آید.

جالب توجه است که در بسیاری از ماشین های آن ایام، تجهیزات جوش تیغ اره بر روی خود دستگاه اره نصب بوده و نیازی به تجهیز جداگانه برای جوش دادن تیغ اره نبود. فرآیند تیزکاری و چپ و راست کردن دندانه تیغ اره یا تنظیم دندانه هم عمدتاً به صورت دستی صورت می گرفت.

  

با گذر زمان و ورود به دهه های 50 و 60 شمسی، آرام آرام دستگاه های برش اره نواری فلزبر هم در ایران رویت شده و از این ماشین برای بریدن انواع مواد فلزی در مقاطع گوناگون استفاده به عمل می آمد.

در این دهه ها، دستگاه اره فلکه چوب بری، دیگر آن دستگاه انحصاری و ویژه به مانند قبل نبود و در بسیاری از کارگاه ها و کارخانجات کوچک و بزرگ در شهرهای مختلف ایران هم مشاهده می شد.

   

ورود به دهه های 70 و 80 شمسی، دوران گسترش فناوری برش اره نواری مصادف شد با تولید انبوه دستگاه های اره نواری چوب بری و واردات و توسعه فراوان ماشین های اره نواری فلزبری و آغاز تولید آن ها در ایران. در این ایام شاهد توسعه فراوان کاربرد این دستگاه ها به سایر مصارف برش نیز هستیم، مانند دستگاه های ماهی بر و استخوان بر.

   

دهه های 80 و 90 شمسی را می توان به دوران شکوفایی و توسعه بسیار فراوان کاربری ماشین های اره نواری در ایران دانست. در این سال ها انواع دستگاه ها با کاربردهای بسیار متنوع، در ایران طراحی و ساخته شده و یا بر اساس نیاز مشتریان نسبت به واردات دستگاه های خارجی اقدام گردید.

    

در خصوص دستگاه های برش اره نواری فلزبر، از معتبرترین برندهایی که در این سال ها محصولات ایشان در ایران به کار گرفته شد، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

     

   

کارخانجات تولیدکننده دستگاه برش اره نواری ترکیه که در فهرست فوق ملاحظه می شوند، معروف ترین و پرفروش ترین دستگاه های اره نواری ترکیه در ایران هستند که در گستره بسیار زیادی از کشورمان مورد استفاده قرار می گیرند. در این میان، شرکت بکامک ترکیه، نام آورترین برند در ایران بوده و بیشترین سهم بازار را به خود اختصاص داده است.

    

در خصوص دستگاه های برش اره نواری گوشت بر یا استخوان بر، از معتبرترین برندهایی که در این سال ها محصولات ایشان در ایران به کار گرفته شد، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

 

   

امروزه ما در ایران قادریم دستگاه هایی را تولید نماییم که پاسخگوی نیازهای عمومی صنایع مختلف بوده و با قیمت و کیفیت برندهای برتر چینی و ترکیه ای و حتی اروپایی قابل رقابت باشند. امیدوار هستیم در آینده ای نزدیک بتوانیم نسبت به صادرات این محصولات نیز اقدام نماییم. به امید آن روز ...

    

   


محصولات مرتبط
550٬000٬000 ‎تومان
دستگاه برش اره نواری از نوع محوری، دارای عملکرد اتوماتیک، مدل BMSO 230 محصول شرکت بکامک کشور ترکیه، با قابلیت و کیفیت بالا جهت برش دقیق و سریع انواع فلزات (فولاد، آهن آلات، استنلس استیل، سوپر آلیاژ، آلومینیم، مس،...
113٬000٬000 ‎تومان
دستگاه برش اره نواری از نوع محوری دارای عملکرد ساده دستی، محصول شرکت راشیا ساتورنا (RUSSIA SATURNA) با توان برش 230 میلی متر در ارتفاع و 300 میلی متر در عرض، با امکان فارسی بری، با قابلیت و کیفیت بالا جهت برش دقیق و...
165٬000٬000 ‎تومان
دستگاه برش اره نواری از نوع محوری دارای عملکرد ساده دستی، محصول شرکت آلفا (ALFA) با توان برش 254 میلی متر در ارتفاع و 457 میلی متر در عرض، با امکان فارسی بری، با قابلیت و کیفیت بالا جهت برش دقیق و سریع انواع فلزات...
1٬700٬000٬000 ‎تومان
دستگاه برش اره نواری از نوع ستونی، دارای عملکرد اتوماتیک، مدل BMSO 460 C محصول شرکت بکامک کشور ترکیه، با قابلیت و کیفیت بالا جهت برش دقیق و سریع انواع فلزات (فولاد، آهن آلات، استنلس استیل، سوپر آلیاژ، آلومینیم، مس،...
ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

تنظیمات

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم‌های محبوب ایجاد کنید.

ورود به سیستم

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم